Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pågående doktorandprojekt

Doktorandprojekt som för närvarande bedrivs på CFT:

A study on Tourists’ Consumption of Food Experience

This project is part of the strategic research for the development of sustainable bivalve shellfish industry on the Swedish West Coast. It is a multidisciplinary project between the School of Business, Economics and Law (Handels) and Department of Marine Ecology (ME) of Gothenburg University aiming to assess the potential development of an ecologically and economically sustainable bivalve shellfish industry.
In particular, my part of the project is focusing on the food tourists’ consumption experience. Tourism food consumption previously a supporting resource which supplements a destination appeal to tourists is nowadays increasingly being considered as a way for destinations to promote and differentiate themselves. However, an important problem area of today is having an understanding of why the tourists will consume one specific experience from several that are virtually alike. For instance, why would they choose to participate in an oyster/lobster safari rather than consuming oysters or lobsters in a restaurant? Or what does the choice of this particular type of food say about them? As such, this study aims to understand;

1. What it means for the tourists’ to participate in food experiences like Oyster and Mussels safari
2. To understand the extent to which three different food experiencescapes help in shaping the tourists’ self- identities.
3. How the tourists’ use luxurious seafood experience in their self-identities construction

Sandhiya Goolaup

 

Debatten om könsfördelning i den svenska festivalkontexten

Evenemang används i olika sammahang för att kommunicera planerade budskap, tex från en sponsor, en arrangör, ett land eller en destination. I andra fall, även då kommunikationen inte planerats av parter ”bakom” evenemanget, fungerar evenemanget som verktyg för att nå ut med ett budskap, exempelvis för en debatt initierad av en ”utomstående” aktör. Under de senaste tio åren har antalet nyhetsartiklar som diskuterar könsfördelningen mellan uppträdande artister på svenska festivaler ökat dramatiskt för att under 2013 nå en ny topp. Genom att studera hur en del av samhällsdebatten om jämställdhet har fått fäste, och frodas, i festivalkontexten är studiens mål att närmare förstå evenemangs egenskaper som kommunikationsplattform.

Henrik Jutbring

 

Samarbeten i hotell och restaurangbranschen

Syftet med denna studie är att beskriva samarbeten av olika slag mellan företag i hotell- och restaurangbranschen. "Franchising" utgör en typ av reglerat samarbete men varianterna på temat är många och studien syftar till att klarlägga för- och nackdelar med olika samarbetsformer både ur ägarnas och ur samarbetsorganisationernas perspektiv. Särskilt intresse kommer att ges åt matchningsprocessen samt hur samarbetet påverkar företagens marknadsföring, prissättning och ekonomistyrning. Teoretiska utgångspunkter som torde ge intressanta perspektiv är "agency cost" och immateriella värden.

Mats Carlbäck
 

Sidansvarig: Emma Fröjd|Sidan uppdaterades: 2017-01-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?