Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskningsområden

Forskningen på Centrum för Turism handlar om följande områden:

Event and Meetings Management
I takt med att antalet evenemang av olika typer har ökat i samhället har evenemangsforskning med skilda intresseinriktningar också ökat i antal från år till år både i Sverige och internationellt. På Handelshögskolan har detta forskningsområde varit centralt under många år. Man kan se på evenemang med olika perspektiv som utgångspunkt: evenemanget, besökaren, organisatören, turismnäringen, den sociala/kulturella omgivningen på orten etc. Hur lyckas man med att genomföra evenemanget? Hur upplever besökarna evenemanget? Hur förändras attityder till orten och landet? Vilka ekonomiska, effekter uppkommer? När uppkommer de - och för vem? Kunskap inom dessa områden bidrar till både evenemangsarrangörer och turistnäringen genom förståelse för hur man kan hantera evenemang på ett framgångsrikt sätt. En typ av evenemang som har blivit allt mer intressant för destinationer att främja är möten, konferenser, kongresser och dylika evenemang som lockar affärsturister - ett segment som ofta ger särskilt stora ekonomiska effekter. Denna typ av evenemang har inte studerats i stor utsträckning tidigare och därför skall kunskap utvecklas om denna särskilda typ av evenemang. CFT har för avsikt att stärka sin position ytterligare som ett forskningscentrum med hög kompetens inom evenemangsforskning. Gästprofessor Donald Getz är en viktig person i denna satsning.

 

Economic Impact Analysis of Tourism
Den kunskap som finns på Handelshögskolan och TUI om att utvärdera ekonomiska effekter av turism och särskilt evenemang skall fördjupas och vidareföras. Dessutom bör större analyser av städers turismutveckling utvecklas i samarbete med European Cities och med användning av databasen TOURMIS. De teoretiska frågor som bör behandlas rör Computable General Equilibrium och Contingent Evaluation Methods. Studier av det samhällsekonomiska värde som skapas är teoretiskt intressant och bör kunna relateras till andra samhällekonomiska storheter som hälsa och livskvalitet.

 

Hotel & Restaurant Management
Den forskningstradition som finns på Handelshögskolan beträffande hotellens och restaurangernas företagsekonomiska problem bör utvecklas. Särskilt personalfrågor och samarbeten (franchising o. likn.) är praktiskt och teoretiskt intressanta. Restaurangen som en upplevelsescen och matens betydelse som turistattraktion är också områden där Handelshögskolan redan har en forskningstradition som kan utvecklas.


Destination Management
En utmaning för turistindustrin är att genom samarbete skapa attraktiva turistprodukter. Kunskap för att förstå och utveckla/bevara gott samarbete finns inom nätverksteori där t ex begrepp som relationer, förtroende och makt behandlas. Den kunskap som redan finns på Handelshögskolan, särskilt avseende evenemangsnätverk, bör utvecklas och appliceras inom andra områden, såsom samarbete i destinationsnätverk vid produktion av möten och kulturturismprodukter. Här är utveckling av destinationsvarumärken och image särskilt intressanta områden. En typ av aktör som ingår i destinationsnätverket är aktörer inom flygindustrin. Kunskap av relevans för utveckling av destinationens tillgänglighet via flyg är prioriterat inom CFT. Här är utveckling av flygplatsen ett intressant område.

 

Cultural Tourism
I takt med allt mer krävande turister, som efterfrågar intressanta upplevelser, blir det viktigt för en turistdestination att erbjuda kulturella upplevelser. Ett utbud av kulturella attraktioner och evenemang främjar således turismnäringen. Det har emellertid tidigare varit svårt att få till stånd ett samarbete mellan kultursektorn och turismnäringen. En utmaning för att utveckla ett fruktbart samarbete är att förstå de olika förutsättningar de olika sektorerna verkar inom. Ett vanligt problem för kultursektorn är brist på resurser för att utveckla sin verksamhet till att rikta sig till turister. Kunskap om de ekonomiska effekter som kulturturism kan ge är av vikt för att legitimera offentliga investeringar i kulturturistisk verksamhet.

 

Mer information om pågående forskningsprojekt i menyn till vänster

 

 

 

 

 

Sidansvarig: Emma Fröjd|Sidan uppdaterades: 2015-02-27
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?